Docs

Brukerguide til spam- og virusfilter

Innledning

I denne artikkelen skal vi vise deg hvordan du benytter vårt spam- og virusfilter, samt hvordan det fungerer i praksis.

Det er slik idag at kun 13% av all epost sendt verden over er legitim epost. Alt annet er spam og/eller virus. Derfor er det viktig at all epost, både innkommende til våre epostservere, samt utgående fra blant annet webservere, skannes for spam og virus.

Spamfilteret baserer seg på en skala som skal fortelle deg og oss om dette er en spam-epost eller ikke. For å gjøre dette har spamfilteret en rekke filtere, ordlister, oppslag av svartelistede IPer og mer.

Passord for innlogging

Alle brukere av vårt nye spamfilter basert på Baruwa må nullstille sitt passord. Gå til denne siden for å få ditt nye passord:

https://spamfilter.terrahost.no/accounts/passwd/reset

Innlogging

For å logge inn på spamfilteret går du til:

https://spamfilter.terrahost.no/

Spamrapporten på epost

Utifra hvor mange ganger iløpet av dagen du ønsker å få en rapport, vil du minst få èn rapport av oss med en liste over epost vi har stoppet. Det er fullt mulig at legitim epost utifra filter-kriterier blir stoppet som en feiltagelse. Ettersom kun 13% av all global epost er legitim, er det bedre at vi stopper noen få, enn at vi slipper gjennom potensielt farlig epost som inneholder f.eks CryptoWall og annen ransomware.

Under ser du et eksempel for meg, og spam/epost som har blitt stoppet inn til min adresse.

Outlook

For å frigi en av disse epostene, om de har blitt blokkert ved en feiltagelse klikker du bare på lenken Release på den aktuelle eposten for å frigi den.

Webgrensesnittet

Vi har full forståelse for at ikke alle har mulighet til å vente på rapporten om man mistenker at noe er blokkert. Spam- og virusfilteret har et webgrensesnitt du kan logge deg inn på å løpende frigi epost ved behov.

URL til spamfilteret er: https://spamfilter.terrahost.no/

Brukernavnet er din epostadresse. Passordet nullstiller du ved å følge URL lenger opp i denne guiden under Passord for innlogging.

Webgrensesnittet i bruk

Outlook

Når du har logget inn med tildelt brukernavn og passord får du opp følgende side. Her kan du søke i epost som har blitt stoppet i karantene. Trykk på eposten du ønsker å frigi for å gå til neste side.

Frigi eposten

Outlook

Klikk på "Restore" som vist på bildet for å frigi eposten. Eposten blir nå videresendt til deg iløpet av noen få sekunder. Ønsker du å forhåndsvise eposten klikker du på "Preview".

Forhåndsgodkjenning/blokkering av avsendere

Webgrensesnittet lar deg også enten godkjenne eller blokkere avsendere på forhånd. Klikk på "Lists" på forsiden av webgrensesnittet.

Outlook

Her kan du i feltene legge til enten i din hviteliste eller svarteliste ved å gå til "Add to list" i menyen.

Ønsker du hjelp eller mer informasjon?

Ta gjerne kontakt med oss på support@terrahost.no eller på telefon 33 80 88 00.

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss!
Sist oppdatert 13th Jan 2017